ماهیچه‌های شما می‌توانند طعم قند را درک کنند

4 مه 2017- واضح است که جوانه‌های چشایی بر روی زبان می‌توانند قند را تشخیص دهند و پس از صرف غذا، سلولهای بتا در پانکراس افزایش قند خون را درک کرده و با ترشح هورمون انسولین به ورود مولکولهای قند به سلولها کمک می‌کنند. حال محققان انستیتوی علوم حیات در دانشگاه میشیگان کشف کردند که یک مکانیزم غیرمنتظره برای درک قند توسط ماهیچه‌های اسکلتی وجود دارد که در تنظیم کلی قند خون، نقش دارد.

نویسنده‌ی این مقاله دکتر Jiandie Lin گفت: ما دریافتیم که سلولهای عضلات اسکلتی دارای  سیستمی هستند که به طور مستقیم وجود گلوکز را درک می‌کنند، توانایی عضلات در درک قندخون یک فرآیند جداگانه و موازی با فرآیند سلولهای بتا در پانکراس است و موجب افزایش پاسخ به انسولین می‌شود که با هم به عنوان یک رئوستا در تنظیم مداوم قند خون به خصوص بعد از غذا نقش دارند. یافته ‌های این مطالعه در مجله‌ی Molecular Cell منتشر گردید.

Zhuoxian Meng نویسنده‌ی ارشد این مقاله و محقق آزمایشگاه دکتر Linگفت: افزایش اطلاعات عمیق ما از چگونگی تنظیم قندخون در سطح مولکولی می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی در مورد چاقی و دیابت ارائه دهد وهمچنین محققان را به سمت اهداف درمانی جدیدی راهنمایی کند.

 محققان توانستند نقش مسیر سنجش گلوکز در ماهیچه‌های اسکلتی را با خاموش کردن یک ژن کلیدی بنام BAF60C در سلولها در محیط  کشت و در موشهای آزمایشگاهی بررسی کنند.

دکتر Lin گفت: موشهای فاقد BAF60C بنظر کاملاً طبیعی می رسند اما زمانیکه با یک رژیم غذایی پرچرب برای القای چاقی تغذیه می شوند، در دفع گلوکز اضافی پس از صرف غذا مشکل دارند و مکانیسم شناخته شده‌ی انسولین برای تنظیم قندخون آنها کافی نیست.

 افزایش قندخون پس از صرف غذا یک علامت کلیدی از دیابت نوع 2 است و بالا بودن طولانی مدت قندخون که به هایپرگلاسیمی شناخته می‌شود می‌تواند به مشکلات جدی سلامت بیانجامد.

 دکتر Lin گفت: ما دریافتیم که مسیر مولکولی درک گلوکز در سلولهای ماهیچه‌ای حداقل در مراحل اولیه‌اش بسیار مشابه با وقایعی است که در سلولهای بتای پانکراس اتفاق می‌افتد، این موضوع بسیار جالب توجه است زیرا یک گروه بسیار مهم از داروهای دیابت بنام سولفونیل اوره‌ها از طریق بستن یک کانال پتاسیمی سبب می‌شوند که سلولهای بتا میزان بیشتری انسولین ترشح کنند.

او افزود: تحقیقات ما نشان داد که مسیر سنجش گلوکز در سلولهای ماهیچه‌ ای همچنین به احتمال زیاد در عملکرد این گروه از داروهای کاهنده‌ی گلوکز نقش دارد که برای بررسی میزان سهم این مسیر در تنظیم قند خون، نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

علاوه بر این دکتر Lin گفت: در مسیر درک گلوکز توسط سلولهای ماهیچه‌ای دو مرحله وجود دارد که می‌تواند به عنوان اهدافی برای ترکیبات دارویی تنظیم کننده مورد استفاده قرار گیرد، این موضوع بسیار جالب توجه است که چگونه تغییرات جزئی در مقدار گلوکز می‌تواند در سراسر بدن حس شود و به این تغییرات، توسط سلولهای بتا، سلولهای عصبی و هم  اکنون سلولهای ماهیچه‌ای به طور مستقیم پاسخ داده شود.

 منبع و سایت خبر:

Molecular Cell, 2017; 66 (3): 332 DOI: 10.1016/j.molcel.2017.04.007

www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170504131908.htm